Hver sommer sender Norsk Ved Forum for vedprodusenter ut den såkalte Markedsundersøkelsen til besvarelse blant våre medlemmer. Undersøkelsen publiseres i medlemsbladet Norsk Ved nr. 3 som utkommer rundt 15. september.
Dette er en unik, årlig undersøkelse av vednæringen som er viktig i mange sammenhenger. Resultatene fra Markedsundersøkelsen er ikke minst et godt eksempel på hvor viktig det er å ha et næringsforum for vedbransjen.
Det er dessverre alt for lite statistikk og faktaopplysninger om vednæringen, Markedsundersøkelsen er svært viktig i denne sammenheng. Vi har fått informasjon fra Statistisk Sentralbyrå om at denne undersøkelsen er en viktig del av bakgrunnsinformasjonene som byrået benytter i sitt arbeid om vedstatistikk. Vi i Norsk Ved bruker også resultatene fra undersøkelsen i møter med politikere og myndigheter, dette med sikte på bl.a. å bedre næringens rammevilkår. I slike møter er det svært nyttig med faktainformasjon om vednæringen.
Norsk Ved arbeider med prosjekter for vednæringen der vi kan være avhengig av å søke tilskudd fra Innovasjon Norge, Enova mfl. Faktainformasjoner om næringen kan i slike søknader kan være helt avgjørende for innvilgelse.
Norsk Ved får også mange henvendelser fra mediebedrifter som ønsker å lage reportasjer om ved. Da er informasjoner fra Markedsundersøkelsen svært nyttig å formidle. Helst burde vi hatt svar fra alle våre medlemmer, men har forståelse for ikke alle bidrar. Samtidig oppfordrer vi om at flest mulig medlemmer tar seg tid til å svare, da kvaliteten på Markedsundersøkelsens resultater jo er avhengig av antall respondenter.